Portræt af købmand Torben Christensen

Fra ung elev til erfaren leder og købmand

Det har altid ligget i kortene, at Torben Christensen skulle være købmand i sin helt egen butik. Både hans far og farfar var brugsuddeler i en menneskealder i fødebyen Grønbjerg i Vestjylland. Torben selv tog den traditionelle handelsskolevej med elevplads i Brugsen, dog ikke i familieforetagenet men i den større by Skjern. I 1977 da han var fyldt bare 18 år og udlært, tog han det store spring og flyttede til Helsinge i Nordsjælland, hvor han fik job i landets, på det tidspunkt, største Brugsen, hvor han startede i vinafdelingen. Siden da, har Toben kun slået sine folder på Sjælland og i København i flere forskellige funktioner i flere forskellige butikskæder.

Torben er den dag i dag, stadig stor vinkender

Torben rykkede siden til den store hedengangne OBS!-kæde, som var et stort discount-varehus og pendant til Bilka, hvor han rykkede hurtigt op i hierarkiet og blev både distrikts- og senere varehuschef. En mand som Torben søger hele tiden nye udfordringer, så næste skridt blev som varehuschef i METRO Cash & Carry, som igen blev skiftet ud med Dagrofa, hvor ISO-kæden blev hans domæne som salgsdirektør. ISO-kæden betyder meget for Torben, og han fortæller at ISO-DNA’et er en stor del af det, som har skabt så stor succes for MENY. Mens ISO var dygtige i mødet med kunderne, så manglede de muskler i forhold til konkurrenterne på indkøbsstyrke og logistik.

Torben i de gamle SuperBest-dage

Læs mere om MENYs opstart her

For 9 år siden overtog Torben butikken på Borups Allé, da han fik muligheden for at købe sig ind og blive rigtig købmand i de 1.800 m2 store lokaler med 100 dedikerede ”madarbejdere”. Han har således været med på hele rejsen fra ISO til MENY. Om skiftet fra ISO til SuperBest, som blev opkøbt af Norgesgruppen i 2015 og omdannet til MENY, bemærker han: ”For 9 år siden havde vi en fantastisk kæde og fantastisk kundeloyalitet og i indre København blev ISO hyldet for deres ferskvareområde og innovative syn på specialvarerne. Dette døde lidt, da det blev til SuperBest, men nu har MENY genskabt denne ISO-kulturarv, så det føles lidt som at komme hjem igen.

 

Stærke holdninger

Torben har stærke holdninger til sin branche, og der er ingen tvivl om, at han ved, hvad han snakker om. På økologiområdet siger han således: ”Personligt er det et spændende vareområde, og jeg kan godt lide den økologiske tankegang. Jeg kan også godt lide den politiske tanke, der ligger bagved. Rent kommercielt har det særdeles stor betydning. Vi er den butik i MENY-kæden, som har den højeste andel af omsætningen fra økologiske varer. – Vi er rigtig stærke på økologisiden.”

Torben giver meget af æren til søsterkæden fra Norgesgruppen. ”De har sådan et slogan som hedder spiser du bedre, lever du bedre. Og der kan ligge mange ting i det, men jeg oplever tydeligt dér, hvor vi har vækst nu er jo først og fremmest inden for økologi på alle områder, og vi er jo helt outstanding her på Borups Allé, og vi kan slet ikke skaffe nok af det, som vi gerne vil. Alt vi kan komme i nærheden af på økologi, siger vi ja til.”

 

 

Strategien med økologi har virkelig også givet pote for Torben og MENY på Borups Allé. For 5 år siden var alt økologi samlet i én enkelt afdeling, og nu er der så mange økovarer, at sådan en afdeling i dag ville være umulig. Til gengæld kan man måske sige, at hele butikken er én stor økologisk afdeling, da der er en økologisk valgmulighed for næsten hver type vare i butikken. Torben fortæller desuden, at teamet hele tiden er på jagt efter nye økovarer til butikken.

“…det starter på Rådhuspladsen og breder sig ud, og det som er hipt her i dag er måske hipt i Hirtshals om to år.”

Noget af det som Torben går meget op i er at skaffe inspiration til butikken. Som han siger, ”Når man er i detailhandlen, går tingene rigtig stærkt, og hvis man får en god ide, har man den ikke for sig selv særlig længe, før den bliver kopieret af andre, som måske endda forbedrer den.” Torben er derfor altid nysgerrigt på udkig efter nye måder at gøre tingene på, og hans skarpe øje er særligt rettet mod andre butikstyper og andre brancher. Her snakker han meget om restauranter, der er med til at sætte en ny madtrend i gang, eller pop-up-butikkerne i indre by. ”Som jeg plejer at sige, det starter på Rådhuspladsen og breder sig ud, og det som er hipt her i dag er måske hipt i Hirtshals om to år.” MENY på Borups Allé har også derfor den store fordel at ligge i København, og stort set al innovation starter her, og Torben er virkelig drevet af at spotte trends og prøve ting af.

Forholdet til kunderne

Torben er meget glad for sine kunder. Men han er også meget opmærksom på, hvordan hans butik bedst når ud til borgerne på Frederiksberg, som er en af de kommuner med den højeste procent af nej-tak mærker på postkasserne. Så for MENY på Borups Allé er den traditionelle tilbudsavis på papir ikke længere den optimale løsning. ”Her på Borups Allé har vi også kendetegn af, at vi har rigtig mange yngre kunder, vi har mange singler, vi har mange samboende uden børn, og det gør jo at denne her gruppes indkøbsmønster er meget anderledes end en traditionel børnefamilies, så vi har en stor gruppe kunder, som lever fra dag til dag med henvisning til indkøb og lader sig inspirere af deres omgivelser.” Derfor arbejder butikken også meget med kommunikationen på de sociale medier. Deres Facebookside har i skrivende stund omkring 5.000 følgere, og de nyder stor effekt af, at kunne bruge denne platform kommercielt med nye tilbud og med konkurrencer og ellers bare fortælle en god lille historie om et produkt eller en medarbejder.

MENY på Borups Allé er altid friske på at prøve nye produkter og koncepter

Torben fremhæver også brugen af teknologi i forholdet til kunderne. Særdeles understreger han samarbejdet med Your Local-appen som en stærk faktor. Appen skal forhindre madspild og samtidig sørge for, at MENY stadig får solgt deres datovarer. Appen fungerer ved, at brugeren får en besked om, at der er visse produkter, som er sat ned på grund af en snarlig udløbsdato. De har også et tiltag, hvor man kan købe en pose grønt, som måske ikke er så pænt længere, men indholdet er varieret og med en høj værdi. Man kan aldrig forhindre madspild 100 procent, men med denne app, er MENY på Borups Allé altså kommet et stort skridt nærmere. Torben nævner også MENY-kortet, som en platform, hvor butikken på Borups Allé særligt udmærker sig. ”Vi er faktisk den butik, som har flest tilmeldte på MENY-kortet. Det er stadig under udvikling, og jeg skal gerne erkende, at vi har haft nogle tekniske udfordringer. Men det begynder at fungere rigtig godt nu, og det bliver bedre og bedre.”

Du kan læse mere om MENY-kortet her.

En stolt MENY-købmand

Der er ingen som helst tvivl om, at Torben er glad for at være en del af MENY-kæden. Han er tydeligvis stolt af, at MENY har visionerne i orden, men også lader hver butik være selvstændig og giver dem rum til at eksperimentere. For eksempel er omkring 20 procent af sortimentet på Borups Allé unik for denne butik. Torben nævner også, hvordan hans butik selv driver innovationen.”Vi blev spurgt om vi ville være pilotprojekt på Flexitarian og hele det her veganske univers, og det sprang vi straks til, for det er en stor cadeau at kunne fortælle kunderne, at vi var de første i et supermarked til at beskæftige sig med det. Inden Flexitarian-konceptet kom til, havde vi et område vi kaldte ‘fri for’. Eksempelvis glutenfri, laktosefri, sukkerfri, så vi har jo kunne se, at de sidste 3-4 år er sortimentet vokset dramatisk og omsætningen er fulgt med.”

Læs en omtale Flexitarian-konceptet fra BT her

“Måske kan vi få udvidet butikken og renoveret og få indrettet os helt anderledes, end det vi gør i dag.”

Man kan sagtens sige om Torben, at han er visionær. Han fortæller således om, hvad han tror sit fødevaremarked udvikler sig til: ”Måske kan vi få udvidet butikken og renoveret og få indrettet os helt anderledes, end det vi gør i dag. Jeg tror, at fremtiden i vores supermarked bliver et mix af, at kunne tage mad med hjem eller afhente mad, som man har bestilt. At man kan sidde og spise sin mad i butikken, eller at man helt traditionelt kan handle ind og lave maden fra bunden der hjemme.”

 

Ifølge Torben består den næste innovative bølge af convenience. Det vil sige primært mad, som er af god kvalitet, som blot skal varmes i ovnen der hjemme. Han forventer, at MENY på Borups Allé bliver væsentlig bedre til at efterkomme dette stigende behov. ”Vi kommer også op mod en generation af kunder som, for størstedelens vedkommende, ikke er særlige hjemmevante i et køkken, så det lægger et stort pres på industri og butik for at levere nogle sunde og varierede convenience-løsninger.”

Spurgt om, hvor han ser MENY-kæden om 10 år, svarer han ”Jeg tror, at vi vil være en af vinderne i detailhandlen de næste ti år. Vi bliver et mere fokuseret madsted med kvalitative medarbejdere. Der kommer en tid, hvor folk går endnu mere op i dyrevelfærd, klima og miljø. Jeg tror, vi som relativt homogen supermarkedskæde er en attraktiv samarbejdspartner for mange små innovative producenter, som kan se idéen i at være tilstede i et fødevaresupermarked, hvor der også er personale til stede, som kan rådgive og vejlede om fremtidens produkter, så jeg ser ret lyst på MENY-kædens fremtid.”

 

5 Comments

  1. Super dejligt personale, altid søde og venlige, hvis man spørger efter en vare, er det ikke som i andre forretninger, hvor de siger, det finder du henne hvor øl og vand de står, nej de går med dig rundt og finder hvad du har brug for, de er smilende og venlige, og man hilser pænt og får et lille kram af damerne. Jeg sender de bedste tanker til dem alle. Hilsen ham den gamle der har været gift 4 gange.

  2. Når du kommer til Meny, Borups Alle, bliver du ALTID godt behandlet …Og det er rigtigt hvad Niels Dall skriver at, du hvis du ikke kan finde noget, bliver du, sammen med medarbejderen vist hen til hvor den ønskede vare er. Hvad jeres vin afd. angår, er der altid gode tilbud..og du får altid god service af Jan eller Ivan… Jeg vil specielt fremhæve Ivan.. Han ved en masse om de vine der er i forretningen og så er han eminent til at tale med kunder, som skal have et god råd om køb af vin…og sidst men ikke mindst, så forstår han at hygge om kunderne ved “baren” til vinsmagning fredag/lørdag

  3. Flot og godt gået Torben, har lige set din fine butik på Frederiksberg , og er virkelig stolt af at have haft dig som lærling i Skjern Brugs.
    Anni og jeg ser ind til dig næste gang vi er i kbhv. Vi bor i Hirtshals stadigvæk på Kystvejen 9
    Vi ses Torben hav det godt, og hils din familie.
    Kærligst Anni og Jens 30342710

  4. Hej Jens og Anni

    Tak for hilsen – grundstenen blev lagt i Skjern takket være dig – sådan er det bare.
    I må endelig kigge ind næste gang.

    bedste hilsner
    Torben

Skriv en kommentar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*